Tramvaje včera a dnes

3. února 2015

S tramvajemi se sice člověk v Pardubicích nepotká (…a to přesto, že František Křižík elektrickou dráhu do Sezemic naprojektoval…), přesto se však výzkumníci z Univerzity Pardubice podílejí na jejich vývoji, konkrétně na synchronizovaném řízení trakčních pohonů u tramvají s takzvanými volnými koly, tedy u tramvají, u nichž již kola nejsou spojena klasickou tuhou nápravou. Dokonce si pro ověření teorie postavili úzkorozchodné kolejové experimentální vozidlo napájené z akumulátorů. Přednáška bude zaměřena na cíle, průběh a výsledky výzkumu jako i na samotné vozidlo. Dozvíte se mimo jiné: Proč tramvaje při průjezdu obloukem pískají? Jak postavit tramvaj, která je stoprocentně nízkopodlažní, zároveň má otočné podvozky a všechna kola poháněná? Předtím se však budete moci seznámit i s historickým vývojem tramvajových vozidel a jejich elektrických výzbrojí vyráběných nejdříve v Československu a posléze v České republice.

 

Ing. Petr Sýkora pracuje na katedře elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Zabývá se převážně elektrickými pohony vozidel, a to jak z hlediska technického řešení vlastního pohonu, tak z hlediska jeho energetické spotřeby.

 

Kavárna Universitas se otevře v úterý 3. února 2015 od 19 hodin v Klubu 29 (ulice Sv. Anežky České, Pardubice). Pořádají studenti Univerzity Pardubice v rámci projektu „Brána vědě/ní otevřená II.“.

 

Vstup je volný.

 

www.facebook.com/KavarnaUniversitas

 

Úvodní foto: Patrik Kotas

komentáře používají systém Disqus

Archiv článků v kategorii


Projekt Bravo